Vuosi 2016

HIILIMÖN ERÄSTÄJÄT ry:n kalastusjaoksen toimintakertomus 2016 Jaoksessa olivat mukana toimintavuonna 2016 Eerikkilä Teuvo, Javanainen Jyrki, Kajosmäki Tuomo, Leinonen Jorma (pj), Osmo Järnfors, Mäkynen Jouko ja Sarajärvi Mann
Virkistyskalastus

Sopimus koskien Kemijokisuun yhteislupa-aluetta loppui: Verkkokalastus on sallittua vain uuden sillan eteläpuolella. Viehekalastus kyseisellä alueella muuttui maksulliseksi. Seuran jäsenet eivät saa enään osakaskunnan lupia viehekalastukseen,  edullisemmin. Ko. alueelle myytäviä verkkolupia ei seura enää saa ilmaiseksi jäsenten käyttöön.Pilkkiminen ja onkiminen on sallittu jokisuussa yhteislupaalueella.  Maakunnassa olevia kalastusoikeuksia käytettiin jonkin verran. Varaus- ja lainaustoiminta on hoitunut edelleen Mittaportin henkilöstön avustuksella. Yhteislupa-alueella kutusiian pyyntiin osallistui kolme venekuntaa. Miekojärven kämppää käytettiin aktiivisesti kesän aikana. Kämpälle menevän tien päässä on vielä koivurankaa polttopuiksi. Kerppuan kämpällä ei käyty. Puita on liiterissä.  Ovenpäällä oleva lumilippa on korjaamatta. Ranuan Saukkojärvellä olevalle kämpälle ei tehty retkiä. Kämppä on todettu käyttökelpoiseksi kohteeksi pienen siistimisen ja remontin jälkeen. Pienriistamaat on todettu hyviksi. Lokalla olevalle Hangasselän kämpälle on tehty suunnitelman mukainen korjaus.
Kilpailutoiminta
Seuran matikkapilkit pidettiin 25.2.2016 Jokisuulla Myllyniemen venesatamassa. Voittajaksi pilkki  Lahdenperä Pertti 1245 gramman saaliilla. Osallistujia oli 10 pilkkijää. Seuran pilkkimestaruus miteltiin 07.3.2016 Jokisuulla Seiskarin ranta-alueella. Voittajaksi pilkki Jorma Leinonen 2680 g:n saalilla ja hän sai näin kiertopalkinnon vuodeksi omakseen. Naisista paras oli Aino Järnfors joka sai vuodeksi kiertopalkinnon haltuunsa. Nuorissa paras oli Kajosmäki Sami 855g:n saaliilla.  Pilkkijöitä saapui jälleen runsaasti reikiä kairailemaan.

Lapin Mestaruus pilkkeihin  Leton kalasatamassa ei osallistuttu. Kasurisen Eero oli toimitsijana.

SM-rautupilkkeihin Inarin Tuulispääjärvelle  Hiilimöläisiä osallistui kaksi henkilöä. Ei sanottavaa menestystä-
Seuran ja Ksuk:n välinen lohensoutukisa pidettiin 9.6.2016 Isohaaran alapuolisella vesialueella. Kilpaan osallistui kuusi venekuntaa Harry Vinni souti voittajaksi 12960g;n painoisilla taimenilla. Kaksi venekuntaa sai lainsallimia kaloja.

Seuran rannaltaongintakilpailut pidettiin 20.7.2016 Seiskarin rannassa. Voittajaksi selviytyi Tuomo  Kajosmäki  2015 gramman saaliilla. Naisista eniten punasilmiä ja raitapaitoja nappasi Järnforssin Aino 915 gramman saaliilla. Osanottajia oli jälleen runsain mitoin ja taas saatiin Pietarin kalansaalis.

Seuran veneuistelukilpailut pidettiin 17.7.2016 kuuden venekunnan kesken. Voittajaksi uisteli tällä kertaa Mäkynen Jouko 5740 gramman saaliilla. Voitollaan Jouko nappasi kiinnityksen kiertopalkintoon. Kilpailu pidettiin KSUK:n kanssa yhdessä.
Vuoden 2016 kalastaja oli tälläkertaa Jorma Leinonen ja sai täten vuodeksi kiertopalkinnon haltuunsa.Tätä palkintoa ei saa omaksi,vaikka voittaisi kuinka monesti kyseisen tittelin.
Muu toiminta
Osallistuttiin Lapin piirin kokouksiin.
Vapa-ajan kalastajat muisti Kasurisen Eeroa nuorten hyväksi tehdystä työstä usealla tavalla.
Jorma Leinonen